"Reflections"
Andrew Schukin
Big city seems to me a sort of an animated object and an inexhaustible creator – a stage manager and a scene designer, an actor and a prompter – all in one person. In thousands of its streets and squares it is creating, one by one, individual mise en scenes and whole performances staged against the real scenery. All the time, the city is playing with us and with itself. It is capricious and changeable; it likes to make jokes – sometimes kind and sarcastic, but sometimes vicious. It has its own mood, not always cheerful. It is perfectly successful in enchanting shows, but same – in melodrama and high tragedy.
In my role of an active spectator, I am enthusiastically applauding – with the shutter of my photo camera – to its tricks, its virtuosic play with people, objects and images. Not every city is able to do that. Megalopolis is playing a lot with images of arts (guess the artwork!); and watching it playing with a camera in hand is a real pleasure. I have worked for many years in the fashion industry. Tired of the need for continually interfere into images by means of the "Photoshop", and of constant eye-to-eye contact with models, in this series I took as the basis some of the principles of final photographs. Not a single pixel should be changed. In my overall presentation entitled "Big City", I tried to be inconspicuous, and not to make any photos, once being detected. My series "Reflections" includes photos notable for some unexpected result for myself – those, where London added something as the stage director. It always gave more than I had anticipated. It seems that sometimes it just made a selfie by means of me. I perceive my "secondary" status as the most efficient one for capturing such elusive phenomenon as the true face of a modern megalopolis.
"Reflections"
Андрей Щукин
Большой город мне представляется неким одушевленным субъектом, неистощимым креатором - режисcером и сценографом, актером и суфлером в одном лице. На тысячах своих площадок и площадей он созидает одну за другой отдельные мизансцены и целые спектакли с реальными декорациями. Город все время играет с нами и сам с собой. Он капризен, переменчив, любит пошутить: и по-доброму, и саркастически, а бывает - и зло. У него свое настроение, отнюдь не всегда веселое. Ему прекрасно удаются не только феерические шоу, но и мелодрама, и высокая трагедия. В роли активного зрителя, с восторгом аплодирующего затвором фотоаппарата, я наблюдаю его трюки, его виртуозную игру с людьми, объектами и образами. Не всякий город на такое способен, Мегаполис много играет с образами искусства (угадай мелодию!), и следить за его игрой с фотоаппаратом в руках – удовольствие.  Я много лет работаю в фэшниндустрии. Подустав от необходимости постояного вмешательства в изображение средствами "фотошопа" и постоянного контакта "eye to eye" с моделями, в этой серии я принял за основу некоторые принципы для окончательных фотографиий. Ни один пиксель не должен быть сдвинут. В тотальном перформансе под названием “Большой город” я старался быть незаметным и не снимать ни кадра после той секунды, в которую был обнаружен.  В серию "Reflections" я отобрал снимки с неожиданным для меня самого результатом – там, где Город-постановщик добавил свое. Он всегда давал больше, чем я предполагал получить. Кажется, иногда он просто делал мною селфи. Свой "вторичный" статус я воспринимаю как наиболее эффективный для поимки такого трудноуловимого явления, каковым является подлинное лицо современного мегаполиса.
Back to Top