REFLECTIONS

art

 

London comes across as an animated object and a theater but also as an inexhaustible creator – a stage manager, a scene designer, an actor and a prompter – all in one person. It is creating, one by one, in thousands of its streets and squares, individual mise-en-scènes and whole performances, staged against the real scenery.

At all times, the city is playing with us – the spectators, and with itself. It is capricious and changeable, it likes to make jokes, sometimes kind or sarcastic, and occasionally vicious. It goes through different moods, and not always cheerful.  It can easily stage fiery comedy shows, but equally, melodrama and high tragedy.

In my role of an active spectator I enthusiastically applauded – with the shatter of my photo camera, to its tricks, its virtuosic play with people, objects and images. I recognize that a rare city is able to do that, only an ancient-cum-modern megapolis bubbling with the lava of different cultures. London is constantly playing with a variety of art images (guess the tune!); watching it with a camera in hand is a real pleasure.

I have worked for many years in the fashion industry. Tired of continually interfering with images via Photoshop and constant eye-to-eye contact with models, I wanted something completely different. In this series I adopted a certain new principle underpinning the end result: capture live situations with not a single pixel changed, my contribution “limited “ to varying the time, the distance and the angle. These series produced some unexpected results for myself – those, where London added something as the stage director. The approach yielded more than I had anticipated – it occurred to me that sometimes the city just made a selfie by means of me. Resigning to my role, I perceive my secondary status as the most effective for capturing such an elusive phenomenon as the true ever-changing face of a modern megapolis.

Большой город мне представляется неким одушевленным субъектом, неистощимым креатором – режисcером и сценографом, актером и суфлером в одном лице. На тысячах своих площадок и площадей он созидает одну за другой отдельные мизансцены и целые спектакли с реальными декорациями. Город все время играет с нами и сам с собой. Он капризен, переменчив, любит пошутить: и по-доброму, и саркастически, а бывает – и зло. У него свое настроение, отнюдь не всегда веселое. Ему прекрасно удаются не только феерические шоу, но и мелодрама, и высокая трагедия. В роли активного зрителя, с восторгом аплодирующего затвором фотоаппарата, я наблюдаю его трюки, его виртуозную игру с людьми, объектами и образами. Не всякий город на такое способен, Лондон много играет с образами искусства (угадай мелодию!), и следить за его игрой с фотоаппаратом в руках – удовольствие. Я много лет работаю в фэшниндустрии. Подустав от необходимости постояного вмешательства в изображение средствами “фотошопа” и постоянного контакта “eye to eye” с моделями, в этой серии я принял за основу некоторые принципы для окончательных фотографиий. Ни один пиксель не должен быть сдвинут. В тотальном перформансе под названием Лондон я старался быть незаметным и не снимать ни кадра после той секунды, в которую был обнаружен. В серию “Reflections” я отобрал снимки с неожиданным для меня самого результатом – там, где Лондон-постановщик добавил свое. Он всегда давал больше, чем я предполагал получить. Кажется, иногда он просто делал мною селфи. Свой “вторичный” статус я воспринимаю как наиболее эффективный для поимки такого трудноуловимого явления, каковым является подлинное лицо современного мегаполиса.